Vår Yoga

Yoga

Metoden vi underviser er Iyengar yoga; yoga for hele kroppen med ulike program og fokus på hver klasse. Vår undervisningstil er kjent for klare instruksjoner, demonstrasjoner og teknisk fokus. Vi legger vekt på trygg og effektiv utførelse av de ulike yogastillingene og tilrettelegging for den enkelte. Det jobbes med styrke og fleksibilitet parallelt gjennom stående, sittende, liggende, opp-ned-stillinger, og hvilende posisjoner. Klassene starter med fokus på pust og avsluttes med en avspenning.

Restorativ

Dette er en rolig og gjenoppbyggende yogaklasse som tilpasses alle nivå. Klassen inneholder tilgjengelige og trygge øvelser og er i all hovedsak satt sammen av liggende, sittende og modifiserte opp-ned-stillinger. Stillingene holdes lengre og det er fokus på pust og avspenning gjennom hele klassen. Det gis individuelle tilpasninger.

VINYASA

Vinyasabegrepet oversettes ofte til pust og bevegelse synkronisert, en annen oversettelse som også gir mening er helt enkelt flyt; flyt mellom de ulike stillingene. Tempoet er høyere enn på de andre yogaklassene våre og man blir varm. Et viktig element i yoga er lek. Vinyasa gjort på Iyengar-måten er annerledes enn vinyasa innen andre yogastiler så det er ønskelig at man har erfaring med nettopp vår stil fra før. Dette er en nivå 2 klasse da vi mener at flyt og tempo i og mellom de ulike stillingene fungerer bedre om man har grunnforståelsen for de ulike yogaposisjonene på plass.

Nivåene
Du trenger ingen forkunnskaper, heller ikke introkurs, for å delta på våre yoga og yoga 1 klasser. Yoga og Restorativ tilpasses alle nivå; læreren underviser basert på deltakernes nivå.

  • 1 Yoga 1 tilrettelegges for nybegynnere. Vi anbefaler at man går på Yoga 1 regelmessig i ett år før man beveger seg videre til Yoga 2.
  • 2 Yoga 2 tilrettelegges for litt øvede. På dette nivået introduseres man for inversjonene, skulderstående og hodestående.
  • 3 Yoga 3 tilrettelegges for de erfarne som har en stabil og regelmessig praksis.

De ulike nivåene varierer i tid, da vi etablerer stamina i yogapraksisen, og holder noen grunnleggende stillinger lengre etterhvert som vi praktiserer dem regelmessig. Det tar tid å bygge opp mot, og trappe ned fra de mer avanserte stillingene. Klassene koster det samme, spør oss om du er usikker på hvilket nivå du burde gå på.

YogaTrainee
Yogarommet er i stadig utvikling og i den sammenhengen kommer nye lærere til. For at de nye lærerkandidatene skal få erfaring har vi satt opp en søndagsklasse dedikert til dette. Klassen koster kr 100,- (80,- stud./hon.) og alle medlemmer ved Yogarommet kan delta. Har du månedskort kan du benytte dette. Les mer om lærerne under Om oss.

Privattimer
Ønsker du ett eller flere skreddersydde programmer slik at du kan praktisere yoga trygt hjemme? Da er en privattime et godt alternativ for deg. Programmene tilpasses hver enkelt sitt behov og kan ha ulike temaer, det tas høyde for om det skal brukes utstyr som for eksempel blokker eller ikke. Vi tilbyr privattimer, både på Yogarommet og hjemme hos deg, og kan samarbeide med lege/fysioterapeut om det er ønskelig. Målet med en eller flere privattimer varierer, og det er helt opp til deg hva du ønsker at vi skal fokusere på.

Bedrift & Happenings
Yogarommet skreddersyr program til bedrifter og happenings som teambuilding og selskaper. Våre yogalærere formidler i slike sammenhenger yoga på en lettfattelig, trygg og morsom måte. Yoga handler om å være tilstede i kropp og sinn, senke skuldre og hvile i øyeblikket. Vi har hatt bedriftsoppdrag hos flere offentlige instanser som Statoil, Statens Hus, Fylkeskommunen, flere kommunale og private skoler, Universitetet og andre både private og offentlige bedrifter. Ta kontakt for pristilbud!

Gravid
Yogarommet tilbyr ikke skreddersydde klasser for gravide, men du er hjertelig velkommen til å delta på våre vanlige klasser. Noen generelle råd og tips: Som hovedregel skal man ikke legge press på magen, bli for varm, hoppe, eller presse maksimalt på utslag i leddene, dette fordi hormoner gjør kroppen mer bevegelig enn ellers, særlig i bekken og hofter. Som gravid kan du gjøre det meste, men du bør ikke sette kroppen i en ny og krevende yogaposisjon som kroppen ikke kjenner fra før. Har du aldri gjort yoga før anbefaler vi restorativklassen de første 12 ukene, da vi råder å unngå hard trening det første trimesteret av svangerskapet. Spør alltid lege/jordmor om du er i tvil. Og husk - fortell læreren at du er gravid slik at de kan gi deg trygge alternativer når det trengs.