Vår Yoga

YOGA

Metoden vi underviser er Iyengar yoga; yoga for hele kroppen med ulike program og fokus på hver klasse. Vår undervisningstil er kjent for klare instruksjoner, demonstrasjoner og teknisk fokus. Vi legger vekt på trygg og effektiv utførelse av de ulike yogastillingene og tilrettelegging for den enkelte. Det jobbes med styrke og fleksibilitet parallelt gjennom stående, sittende, liggende, opp-ned-stillinger, og hvilende posisjoner. Klassene starter med fokus på pust og avsluttes med en avspenning.

RESTORATIV

Dette er en rolig og gjenoppbyggende yogaklasse som tilpasses alle nivå. Klassen inneholder tilgjengelige og trygge øvelser og er i all hovedsak satt sammen av liggende, sittende og modifiserte opp-ned-stillinger. Stillingene holdes lengre og det er fokus på pust og avspenning gjennom hele klassen. Det gis individuelle tilpasninger.

VINYASA

Vinyasabegrepet forklares ofte som pust og bevegelse synkronisert, en annen definisjon er flyt; flyt mellom de ulike stillingene. Vinyasa gjort på Iyengar-måten er annerledes enn vinyasa innen andre yogastiler så det er en fordel om man har erfaring med Iyengar yoga fra før, da flyt og høyere tempo i og mellom de ulike stillingene fungerer bedre om man har grunnforståelsen for de ulike yogaposisjonene på plass.

KURUNTA

Dette er en klasse utelukkende i tau-veggen, med max 6 deltakere hver gang. Hver student blir nøye fulgt opp og du får garantert utfolde deg. Tauene bidrar til oppdrift og understreker ekstensjonselementet i alle stillinger. Det finnes øvelser som utføres oppe i tauveggen, disse er noe mer avanserte da føttene gjerne er løftet av gulvet, men siden gruppen er liten får alle tilpassede variasjoner. Vi benytter dessuten tau for å utføre ulike variasjoner av klassiske yogastillinger. Dette blir veldig moro, nye opplevelser og idéer er garantert. ”Kurunta” betyr ”dukke” i indisk dukketeater, og slik dukkemesteren leder dukken kan vi også lære nye bevegelser ved å la oss lede av tauene.

SENIOR

Yoga er for alle og du er aldri for gammel for yoga. På disse klassene lærer man seg å bevege seg på nye måter med de naturlige begrensningene alder fører med seg; alle yogastillinger kan modifiseres og tilpasses den enkeltes behov. Med yoga kan vi fremme fleksibilitet, styrke og balanse, både fysisk og mentalt. En regelmessig yogapraksis bringer med seg en rekke helsegevinster som økt velbefinnende, bedret konsentrasjon og smertereduksjon. Klassene passer for alle, enten du er ny til yoga eller har erfaring. Klassene kan også passe for de som ikke regner seg for senior å være, men har sykdommer å ta hensyn som gjør at en vanlig yogaklasse blir for krevende. MERK: Yogaklassene tilpasset seniornivå undervises kun på norsk.

YOGA MANN

Mange menn er sterkere og stivere enn kvinner, noe som åpner opp for å tilrettelegge yoga annerledes for menn enn for kvinner. Yoga er i seg selv et fullstendig system, men det fungerer også godt som et supplement til annen treninger, både styrke og kondisjon. Klassen undervises i tråd med vår undervisningstil, Iyengar yoga. Klassen tilpasses deltakernes nivå.

YOGA BABY

Dette er en klasse for deg som har praktisert yoga jevnlig tidligere, og som nå har blitt forelder. Klassen passer for både kvinner og menn som ønsker å ha med babyen på yoga. Denne klassen vil i stor grad vil være en ledet egenpraksis, tilpasset dine ønsker og behov. Det er selvfølgelig rom for bleieskifting, amming/flasking, grining og kos når som helst i løpet av klassen. Innimellom vil vi også gjøre øvelser hvor barnet kan være med på yogamatten. Ta med et eget teppe/håndkle for barnet å ligge på.

Nivåene
Du trenger ingen forkunnskaper, heller ikke introkurs, for å delta på våre yoga og yoga 1 klasser. Yoga og Restorativ tilpasses alle nivå; læreren underviser basert på deltakernes nivå.

  • 1 Yoga 1 tilrettelegges for nybegynnere. Vi anbefaler at man går på Yoga 1 regelmessig i ett år før man beveger seg videre til Yoga 2.
  • 2 Yoga 2 tilrettelegges for litt øvede. På dette nivået introduseres man for inversjonene, skulderstående og hodestående.
  • 3 Yoga 3 tilrettelegges for de erfarne som har en stabil og regelmessig praksis.

De ulike nivåene varierer i tid, da vi etablerer stamina i yogapraksisen, og holder noen grunnleggende stillinger lengre etterhvert som vi praktiserer dem regelmessig. Det tar tid å bygge opp mot, og trappe ned fra de mer avanserte stillingene. Klassene koster det samme, spør oss om du er usikker på hvilket nivå du burde gå på.

YogaTrainee
Yogarommet er i stadig utvikling og i den sammenhengen kommer nye lærere til. For at lærerkandidatene skal få erfaring har vi satt opp en søndagsklasse dedikert til dette. Klassen koster kr 100,- (80,- stud./hon.) og alle medlemmer ved Yogarommet kan delta. Har du månedskort kan du benytte dette. Les mer om lærerne under Om oss.

Privattimer
Har du en skade eller noen utfordringer som du ønsker å drøfte med en erfaren yogalærer? Ønsker du å komme videre i din yogapraksis ved at noen analyserer din praksis sammen med deg? Eller ønsker du ett eller flere skreddersydde programmer slik at du kan praktisere yoga trygt hjemme? Uansett hva som er grunnen kan en privattime være oppklarende, lærerik og inspirerende. Målet med en eller flere privattimer varierer, og det er helt opp til deg hva du ønsker at vi skal fokusere på. Vi kan samarbeide med lege/fysioterapeut om det er ønskelig.

Bedrift & Happenings
Yogarommet skreddersyr program til bedrifter og happenings som teambuilding og selskaper. Våre yogalærere formidler i slike sammenhenger yoga på en lettfattelig, trygg og morsom måte. Yoga handler om å være tilstede i kropp og sinn, senke skuldre og hvile i øyeblikket. Vi har hatt bedriftsoppdrag hos flere offentlige instanser som Statoil, Statens Hus, Fylkeskommunen, flere kommunale og private skoler, Universitetet og andre både private og offentlige bedrifter. Ta kontakt for pristilbud!

Gravid
Yogarommet tilbyr ikke skreddersydde klasser for gravide, men du er hjertelig velkommen til å delta på våre vanlige klasser. Noen generelle råd og tips: Som hovedregel skal man ikke legge press på magen, bli for varm, hoppe, eller presse maksimalt på utslag i leddene, dette fordi hormoner gjør kroppen mer bevegelig enn ellers, særlig i bekken og hofter. Som gravid kan du gjøre det meste, men du bør ikke sette kroppen i en ny og krevende yogaposisjon som kroppen ikke kjenner fra før. Har du aldri gjort yoga før anbefaler vi restorativklassen de første 12 ukene, da vi råder å unngå hard trening det første trimesteret av svangerskapet. Spør alltid lege/jordmor om du er i tvil. Og husk - fortell læreren at du er gravid slik at de kan gi deg trygge alternativer når det trengs.